ירושלמי- תפקיד השופר
הרב ישי וויצמןכז אלול, תשפב23/09/2022פרק פה מתוך הספר אורו של התלמוד הירושלמי
+ תיאור הספר
+ הצג את פרקי הספר
<< לפרק הקודם
-
לפרק הבא >>
לפי הירושלמי עיקר תפקידו של השופר הוא המלכת הקב"ה, ואיך זה ביחס לבבלי?
תגיות:ירושלמיבבלישופרצילום: jewish-photos.com
האופן השלם של קיום מצות השופר הוא יחד עם הברכות - מלכויות זכרונות ושופרות. ובכל ברכה אנו אומרים עשרה פסוקים מעניין הברכה.
מהי פשר המבנה של שלושת הברכות, המלוות את השופר?
בבבלי אומרים כך (דף טז):
"מלכיות כדי שתמליכוני עליכם, זכרונות כדי שיעלה זכרוניכם לפני לטובה, ובמה? - בשופר!"
השופר עוזר שיעלה זכרוננו לטובה לפני ה'. שנזכה בדין.
בירושלמי מסבירים כך:
"אין פוחתין מעשרה מלכיות, כנגד עשרה קילוסין שאמר דוד: 'הללויה הללו א-ל בקדשו הללוהו ברקיע עזו' וגו' עד כהתי"ה. מעשרה זכרונות כנגד עשרה וידויים שאמר ישעיה 'רחצו הזכו הסירו' וגו' 'למדו היטב דרשו משפט' וגו', מה כתיב בתריה? – 'לכו נא ונוכחה יאמר ה' ' וגו'. מעשרה שופרות כנגד ז' כבשים פר ואיל ושעיר."
המגמה של התקיעות, והתשובה המלווה אותן (כנגד עשרה וידויים), היא דומה לקרבנות. קרבן עניינו התקרבות לה'. המגמה היא הקשר עם רבונו של עולם.
לסיכום, בבבלי נראה שהיעד הוא הזכרונות, וזה ע"י השופר. האדם במרכז, החפץ להזכר לטובה ולהיות זכאי בדין. ובירושלמי עצם הקשר עם הקב"ה, הוא קול השופר. היעד הוא השופר, הדומה לקרבנות מוסף, וזה ע"י התשובה שבזכרונות.
צילום: jewish-photos.com
מהי פשר המבנה של שלושת הברכות, המלוות את השופר?
בבבלי אומרים כך (דף טז):
"מלכיות כדי שתמליכוני עליכם, זכרונות כדי שיעלה זכרוניכם לפני לטובה, ובמה? - בשופר!"
השופר עוזר שיעלה זכרוננו לטובה לפני ה'. שנזכה בדין.
בירושלמי מסבירים כך:
"אין פוחתין מעשרה מלכיות, כנגד עשרה קילוסין שאמר דוד: 'הללויה הללו א-ל בקדשו הללוהו ברקיע עזו' וגו' עד כהתי"ה. מעשרה זכרונות כנגד עשרה וידויים שאמר ישעיה 'רחצו הזכו הסירו' וגו' 'למדו היטב דרשו משפט' וגו', מה כתיב בתריה? – 'לכו נא ונוכחה יאמר ה' ' וגו'. מעשרה שופרות כנגד ז' כבשים פר ואיל ושעיר."
המגמה של התקיעות, והתשובה המלווה אותן (כנגד עשרה וידויים), היא דומה לקרבנות. קרבן עניינו התקרבות לה'. המגמה היא הקשר עם רבונו של עולם.
לסיכום, בבבלי נראה שהיעד הוא הזכרונות, וזה ע"י השופר. האדם במרכז, החפץ להזכר לטובה ולהיות זכאי בדין. ובירושלמי עצם הקשר עם הקב"ה, הוא קול השופר. היעד הוא השופר, הדומה לקרבנות מוסף, וזה ע"י התשובה שבזכרונות.
הוסף תגובה
עוד מהרב ישי וויצמן
עוד בנושא ספרות חזל